Ett livsviktigt beslut

Jag har ju tidigare nämnt att jag skall söka in till skolan för hösten. Jag är så galet peppad nu verkligen. Studier är allt jag har i huvudet just nu. Det är roligt faktiskt. Att man kan se fram mot att plugga så mycket, det kunde jag aldrig föreställa mig. Jag har i alla fall bestämt mig efter många veckors sökande och bläddrande bland hemsidor och kataloger. Det är 4 utbildningar, alla på Göteborgs Universitet, som verkligen lockar mig. Den jag allra helst vill komma in på har dock väldigt höga antagningspoäng, så chansen för mig att bli antagen är inte jättestor, men det finns en chans så jag kommer ju söka! Här nedan radar jag upp, i prioriterad ordning, de utbildningar jag skall söka in till:
1. Statsvetarprogrammet (180 hp)
Som jag tidigare nämnde, så är antagningspoängen skyhöga. Men skadar aldrig att söka in då det är en drömutbildning!
2. Europaprogrammet (180 hp)
Detta är ett program med olika inriktningar. Det finns cirka 8 olika inrikningar om jag minns rätt. Här nedan är de inriktningar jag kommer söka:
- Statsvetenskaplig inriktning
- Kulturgeografisk inriktning 
- Idé-och lärdomshistoria som inriktning
- Sociologisk inriktning
Jag har ganska goda chanser att komma in på kulturgeografin och idé-och lärdomshistorian som inrikting. De andra har höga intagningspoäng, men man kan hoppas!
3. Kandidatprogrammet i Offentlig Förvaltning (180 hp)
Här har jag rätt goda chanser att komma in om man kollar på gammal statistik från exempelvis ht12. Ju mer jag läst om programmet, desto mer sugen blir jag på det. Jobbmöjligheterna verkar vara goda också!
Har dock fått höra av en kompis som har en kompis som går dett program. Hon säger att de inte ens har en nollning? Vilket tyder på att den verkar va rätt full av trista människor? Tycker att universitetet skall vara en kul upplevelse! Så fick en ganska negativ inställning till programmet efter detta...
4. Grundskolelärare, med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6, samhällsorienterande ämnen. (240 hp)
Här har jag goda chanser att komma in! Kan tänka mig att arbeta som lärare, det har jag alltid velat på något sett. Jag gillar barn och jag gillar samhällskunskap. Men jag skulle hellre plugga de program ovan. Om man säger så.
Så där har ni dom! Vad tycker ni? Intresserar dessa er också? Vet ni någon som pluggar/pluggat någon av dessa program? Kanske gör ni det själva? Kommentera gärna då och säg vad ni tycker, skulle vara riktigt uppskattat! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0