Wednesday

Veckorna går fortare än aldrig förr. Det är väl så när man jobbar långa dagar. De lediga dagarna är inte alls så lediga man hoppas på, utan där tvingas man boka in allt annat. Vänner, städa, familj, ärenden och andra fritidsintressen. Livet som en arbetande tjej är tvärt emot vad jag trodde det skulle vara. Hela gymnasietiden längtade jag tills där jag är nu. Att kunna jobba och inte ha högar med plugg att gräva sig genom. Konstigt nog hade jag väldigt mycket mer fritid som en flitigt pluggande tjej än vad jag har nu när jag jobbar halvtid. Det är inte alls så att man är "ledig när man kommer hem". Visst, ledig är man väl, men när man kommer hem är klockan så mycket så man måste lägga sig. Och på sina lediga dagar har man mycket annat att ta igen. Helgerna är jag nästan aldrig ledig på heller. Och sen får jag ju extratider var och varannan dag. Men det är inget jag klagar på, verkligen inte. Jag vill tjäna pengar och det är det jag gör.
Men det är inte så jag hade föreställt mig. Och det kanske är positivt, för jag har ju som sagt fått ett väldigt sug att börja plugga igen. Utbildningar jag tänkt söka in på är:
* Statsvetarprogrammet i Göteborg
* Europaprogrammet i Göteborg
- statsvetenskaplig inriktning
- kulturgeografisk inriktning
- sociologisk inriktning
* Grundlärarprogrammet i Göteborg
- årskurs 4-6
- årskurs 1-3
* Fastighetsmäklar-programmet i Borås
* Butikschefsprogrammet i Borås

Dessa, i prio-ordning. Helst vill jag alltså läsa statsvetenskap!


Kommentarer
Postat av: STUDENT SNAPSHOTS

Hej! snubblade in på din blogg och läste nu detta inlägg! Europaprogrammet är en jättebra utbildning. Jag har precis skrivit min c-uppsats, och tar examen i sommar från europaprogrammet. En sak bara, sociologi generellt är ganska flummigt, så du vet. det är intressant, och om det är något du vill arbeta med (och du vet om det) då ska du självklart köra på det, men det är flummigt. jag läste företagsekonomi som inriktning (och jag är verkligen ingen ekonom egentligen), men det var ett skitbra val, för du får bredare kompetens (samma sak gäller nationalekonomi). Ett tips bara! Om du inte alls gillar ekonomi, och du vet om det, då ska du inte ens tänka på mitt förslag - det vet du själv!

en annan sak jag kan säga är att statsvetarprogrammet, smt europaprogrammet på gu är två av dem mest eftertraktade samhällsprogrammen i sverige, så du gör rätt i att söka till dem, haha! dem är riktigt bra program!

lycka till med allt!

Svar: Wow tack så jättemycket för det fina svaret! Skall ta med mig all denna information! Jag hade mer än gärna inriktat mig på ekonomi - om jag hade varit en mattemänniska. Tyvärr, så är jag inte det (har inte ens läst matte c). Men vet du något om Kulturgeografi som inriktning? Kram!
Ida Olausson

2013-02-01 @ 09:16:17
URL: http://www.studentsnapshots.tumblr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0